Vi har antagit ett mål att vara helt fossilfria i vår egen verksamhet senast 2022. Vid den senaste mätningen (löpande 12 månader) av vår användning av fossil diesel var den nere på 14 %. I allt väsentligt handlade det om vårt växelfordon, en Unimog 400, vid järnvägsterminalen i Frövi som ännu inte konverterats.
Under lång tid har vi fört en dialog med vår underhållentreprenör i Tyskland, Uthemann Rangiertechnik och tillverkaren Mercedes-Zagro om att köra maskinen på biodiesel. Eftersom intresset är så stort och frågan så viktig beslöt vi gemensamt att from den 1 oktober att köra på ren HVO100.
Emellertid lämnar vi inget åt slumpen utan har lagt en ny motor på reservhyllan och kortat serviceintervallen på maskinen. Det känns hedrande att Essinge Rail får vara testpilot åt Mercedes-Zagro som med spänning väntar på feedback från nästa kontroll av fordonet. Men vi kan redan nu meddela att det fungerar utmärkt!